Wat is voor mij een creatieve leerkracht?

Voor mij de ideale leerkracht:

* Flexibel
* Creatief oplossingsgericht
* Durft te experimenteren en de methode los te laten
* Is oprecht geïnteresseerd en begrijpt het kind
* Blijft bij zichzelf

Voor mij is een creatieve leerkracht eigenlijk iemand die alles heeft/ doet wat ik in mijn onderzoek heb benoemd. Veel mensen zullen zeggen dat dit wel heel veel eisen zijn en dat dit onmogelijk is, maar zo denk ik er niet over.

Mensen denken veel te makkelijk over het leraarschap. In mijn ogen wordt het leraarschap gezien als het beroep dat je gaat doen als je niks beters weet. Maar veel mensen slaan hierin de plank compleet mis. Een leerkracht wordt je niet zomaar!
Naar mijn mening is het leraarschap één van de moeilijkste beroepen die er bestaan. Het is namelijk niet even een lesje geven, spelen en veel vakantie hebben. Het is zoveel meer dan dat!

Een leerkracht is iemand die verantwoordelijk is voor andermans kind, iemand die deels verantwoordelijk is voor de toekomst van het kind, maar ook iemand die voor een groot deel bijdraagt aan de persoonlijke groei van het kind.

Een goede leerkracht is oprecht geïnteresseerd in de kinderen en neemt de tijd voor hen. Hij luistert echt naar het kind. Hij moet iemand zijn die het kind vertrouwen en zekerheid geeft. Iemand die oprecht is en waarvan de kinderen weten dat ze op die persoon kunnen bouwen. Een leerkracht  moet ook iemand zijn die zichzelf is en blijft. Een blije leerkracht is immers ook een blije leerling. Een goede leerkracht moet creatief zijn op alle mogelijke manieren. Dit heb ik ook al benoemd in mijn onderzoek. Een creatieve leerkracht is iemand die durft af te stappen van de methode en zijn eigen lessen kan ontwerpen, maar ook iemand die alles in durft te zetten en van zijn les ‘een feestje’ durft te maken. Niet letterlijk natuurlijk, maar iemand die een leuke betekenisvolle les kan geven. Iemand die het aandurft om zijn fantasie de vrije loop te laten gaan.

Maar het allerbelangrijkste van een goede creatieve leerkracht is: HET KIND BEGRIJPEN.

Wanneer je een kind niet echt begrijpt, zal je dat kind nooit optimaal kunnen begeleiden. Je moet van een kind weten hoe hij/zij in elkaar zit. Hoe hij/ zij denkt, wat hij/zij voelt en ga zo maar door. Hierbij heb ik een goed voorbeeld van mijzelf.
Vroeger vonden leerkrachten mij een heel stil meisje. Ik was een meisje waar niet naar werd gekeken. Leerkrachten dachten dat het allemaal wel goed zou zitten. Ik had het idee dat ik nooit echt begrepen werd. Er werd nooit echt gekeken naar wie ik was. De aandacht werd altijd gegeven aan de kinderen die van zichzelf lieten horen, en zo was ik niet. Uiteindelijk bleek dat ik een ontzettend creatief en muzikaal meisje was. Maar is dat ooit bij mij gezien? Wisten mijn toenmalige leerkrachten dit? Ik ben van mening dat als dit weet van een kind, dit een hele belangrijke rol kan spelen in de ontwikkeling van het kind. Zo kan je er alles aan doen om deze mooie eigenschappen en vaardigheden van het kind hierin verder te begeleiden, uit te dagen en te laten ontwikkelen. Want dit is zo belangrijk!