Meggie Fortuin

Hallo allemaal,
 
Ik zal mij eerst eens voorstellen. Mijn naam is Meggie Fortuin. Ik ben 19 jaar en studeer voor Leerkracht Basisonderwijs aan het Avans in Breda. 
Ik doe onderzoek naar wat voor mij een creatieve leerkracht is. 
 
Zelfportret:
 
Uitleg persoonlijke pagina:
 
Mijn persoonlijke pagina is onderverdeeld in verschillende koppen:
 
Op de eerste pagina vindt u mijn naam, Meggie Fortuin. Op deze pagina stel ik mijzelf voor en vertel ik wat creativiteit voor mij betekent. 
Onder het volgende kopje vindt u mijn onderzoek. In dit onderzoek staat wat voor mij een creatieve leerkracht is en wat (ik vind) dat een leerkracht moet kunnen om een goede leerkracht te zijn. 
In het kopje daarna stel ik mijn conclusie vast over wat voor mij een creatieve leerkkracht is. 
Het laatste kopje is vooral gericht op mijn creatieve groei. Hier vindt u ook de opdrachten terug die ik op mijn praktijkschool heb uitgevoerd. 

Wat is creativiteit?

Wat is creativiteit?

Er zijn veel betekenissen voor creativiteit. Zo zal de een bijvoorbeeld meteen denken aan tekenen en knutselen, maar creativiteit is veel meer dan dat. Zo is creativiteit bijvoorbeeld het bedenken van nieuw ideeën en probleemoplossend denken, maar het betekent vooral betekenisvol zijn.
Creativiteit heeft te maken met waarnemen, denken en doen. Je ziet iets, denkt erover na en onderga dan verschillende stappen.

In de creativiteit heb je twee types. Je hebt type 1 en 2.

Type 1 houdt in dat je voor jezelf bezig bent. De creativiteit heeft verder geen groot doel voor de maatschappij. Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld heel de dag knutselen, zonder dat er echt een werkje uitkomt. Dit is type 1.

Type 2 houdt in dat je echt creatief bezig bent wat later voor de maatschappij van waarde is. Zo leren kinderen van jongs af aan al presenteren. Dit presenteren kunnen zij dan later tijdens hun werk weer gebruiken. Dit heeft dan voor de maatschappij een waarde.

Ook heb je nog creativiteit met een 'grote' en een 'kleine' c.

Creativiteit met een "kleine" c vindt bijvoorbeeld plaats op scholen. Deze creativiteit is er voor het dagelijks leven. Je kan hier iets mee in je eigen leven.

Creativiteit met een "grote" c kan de wereld veranderen. Denk hierbij aan wetenschapers die iets ontdekken wat de wereld veranderd. Een gloeilamp bijvoorbeeld. Dit is door creatief denken (anders denken dan standaard is) ontworpen en heeft de wereld toen veranderd. Creativiteit met een "grote" c kom je dus eigenlijk in het dagelijks leven bijna nooit voor.

Overal om je heen kom je creativiteit tegen, en iedereen is creatief op zijn eigen manier. 

 

Wat is creatief onderwijs en hoe kan ik het ontwerpen?

Is creativiteit hetzelfde als leren?
 
Nee, dat is niet. Maar als je heel goed kijkt zie je dat creativiteit en leren elkaar wel voor een groot deel overlappen. Creativiteit ligt heel dicht bij leren. Zelfs bij kennis die al lang en breed bekend is. Als een iemand iets leert is dat nieuw voor hun en draagt het bij aan de ontwikkeling van de persoonlijkheid. Wanneer een kind (maar dit geldt ook voor een volwassene) spontaan kennis verzamelt door een experiment of toetsing die niet van buiten wordt aangeboden, wordt de creativiteit alleen maar groter. Helemaal als deze kennis nog onbekend was. Er gebeurt meer dan alleen het reproducern van  al bestaande basiskennis die wordt aangeboden door de desbetreffende lesmethode. Iedere leersituatie is uniek en kan/ mag nooit volledig uit de methode gehaald worden. Leren is creativiteit en andersom.
 
Kennis en creativiteit is de formule voor werkelijk leren. 
 
Het vergaren van kennis en creeëren van kennis is een doorlopend groeiproces.  Kennis kan niet zonder creativiteit en creativiteit kan niet zonder kennis. Wat alleen nodig is, is motivatie. 
Motivatie houdt het proces in gang. De motivatie ligt vooral bij de interesse en voorkeuren van het kind. Het gaat enerzijds om de interesse die van binnen zit, intrinsieke motivatie, maar het gaat ook om de stimulansen van buitenaf. Motivatie is aanwezig er een doel aan verbonden is die de leerling uitdaagt en die haalbaar is. De motivatie wordt verhoogd door een leersituatie te koppelen aan de interesses van het het kind.
 
Beoordeling en complimenten zijn belangrijk, maar de creativiteit kan ook geremd worden door te veel aanmoediging en beloning. Bewonderend meekijken en complimenten geven moet je doen, maar houd het wel in balans. 
 
Iedere leerkrecht gebruikt onbewust of bewust creativiteit om het beste in de leerlingen naar boven te brgengen. Maar creatief lesgeven stelt ook zijn eisen. Je moet vertrouwd zijn met creativiteit en creatief denken. Ook moet je ervan op de hoogte zijn welke eisen dit stelt en welke mogelijkheden het jou bied voor het lesgeven.
 
Het begint allemaal bij jezelf; je eigen kennis, vaardigheden en gedrag met betrekking tot creativiteit moeten ontwikkeld worden. Dit vergt vrij veel van een leerkracht; studie en doen. het doen, doe je vooral samen met je collega's en samen met de kinderen in de klas. 
 
Als creatieve leerkracht moet je een nieuwsgierige en vragende houding hebben. Dit is de poort naar creativiteit. Je bent het voorbeeld voor het aanmoedigen en leergierigheid. Je moet je kwetsbaar duren op te stellen. D juf weet immers ook niet alles. Dat is een belangrijke les voor de kinderen. 
 
Een zelfstandige leerkracht weet wat hij doet. Blijf gepassioneerd, experimenteer en neem risico's. 
Sta open en toon empathie voor de kineren. Leer je leerlingen kennen, breng hun talenten in kaart. En gebruik dit om samen met je leerlingen te leren. 
 
 

 

 

Wat vraagt de ontwikkeling van creativiteit van leerkrachten? 

 

Kinderen moeten veel meer leren dan alleen vakken zoals taal en rekenen. Zo zijn er ook 7 nieuwe skills toegevoegd die belangrijk zijn in de 21e eeuw. We noemen dit 21st century skills. Dit ziet er als volgt uit:
  • Communicatie (Het overbrengen en ontvangen van boodschappen)
  • Samenwerken (Samen een doel halen, elkaar aanvullen en inspireren, elkaar steunen)
  • ICT-geletterdheid (Efficiënt gebruikmaken van ICT en media bij het geven van de lessen)
  • Creativiteit (Het vermogen om nieuwe ideeën toe te voegen aan bestaande lessen)
  • Kritisch denken (Het vermogen om onafhankelijk een eigen beeld van jezelf te hebben en je eigen mening te vormen) 
  • Probleemoplosvaardigheden (Problemen zien en daar een passende oplossing bij kunnen bedenken)
  • Sociale en culturele vaardigheden, inclusief burgerschap (In staat zijn om sociale en culturele verschillen, effectief in te zetten)
Maar wat vraagt dit allemaal van een leerkracht?
Je moet als leerkracht op de hoogte zijn van de laatste feiten, om creatief te kunnen inspelen op de behoeften van leerlingen uit de 21e eeuw. Tevens is het belangrijk dat je als leerkracht de 7 bovengenoemde skills, op een efficiënte manier kan toepassen in de schoolperiode. Dit doe je door een goed pedagogisch klimaat te creëren in de klas en door je eigen stijl toe te passen. Flexibiliteit en durven is ook belangrijk in het onderwijs. De leerkracht moet een leerling op alle mogelijke vlakken uit zien te dagen. Maar het allerbelangrijkste: blijf bij jezelf!
 
(Bron: 21st century skills. (2012, 05 januari). Geraadpleegd van https://www.leraar24.nl/dossier/3280/21st-century-skills#tab=0)
 

Hoe ontwikkelen kinderen creativiteit?

Groep 1/2
Kinderen hebben veel energie en fantasie. Jonge kinderen worden nog niet tegengehouden om dit te gebruiken, daarom is het aan leerkrachten de taak om dit juist op jonge leeftijd te stimuleren. Jonge kinderen hebben nog niet overal een manier voor, dus zij gebruiken vaak hun fantasie om bepaalde situaties een beeld te geven. Zo spelen zij bijvoorbeeld vaak rollenspel, denk maar aan vader & moedertje. Ze zijn creatief in het verzinnen van een verhaal rondom hun rollenspel. Tijdens het rollenspel, hoor je vaak dat kinderen aan het zingen of neuriën zijn. Kinderen bedenken vaak hun eigen liedjes en ze kunnen er ook nog eens bij dansen als je dit vraagt. Dit is op deze leeftijd belangrijk, ze worden nog niet geremd. Kinderen kennen nog geen echte schaamte, ze zijn trots op wat ze doen! 
 
Groep 3/4/5
Kinderen van deze leeftijd zijn motorisch al meer vaardig. Ze kunnen al meer dingen met kwast, pen en hun eigen lichaam. Maar op deze leeftijd worden ze ook kritischer en dan vooral op zichzelf gericht. Ze worden zich bewust van anderen. Daarom is het belangrijk dat er een breed aanbod is van creatieve opdrachten en waar ze hun eigen talenten kunnen ontwikkelen. Daarbij moet je rekening houden met kinderen die meer kijken dan doen. Die kinderen zijn vaak gericht op het vermijden van fouten. Voor hun is het belangrijk dat je ze verschillende dingen laat doen en uitproberen en soms dan gaat zal het dan even niet gaan zoals het kind wil of denkt dat het moet gaan. zorg hierbij ook voor voldoende succeservaringen zodat je het zelfvertrouwen opbouwt. Want als je meer zelfvertrouwen heb kan je ook creatiever zijn.
 
Groep 6/7/8
Creatief ontwikkelen is niet alleen maar het knutselen en tekenen bij een leerling. Creatief ontwikkelen is ook het ontwikkelen in de denkwijze van een kind. Op jongere leeftijd ontwikkelden de kinderen zich nog met hun zintuigen en door te experimenteren. In deze leeftijdsperiode beginnen kinderen snel iets gek te vinden. Vooral als iedereen ineens naar hen kijkt. Laat kinderen dan ook niet verplicht mee doen aan activiteiten zoals drama, dans of muziek etc. Misschien is het kind juist heel goed op zijn plek achter de schermen, in het bedenken het verhaal, de rollen, het maken van het decor etc. Door een wisselend aanbod van activiteiten kun je zo veel mogelijk aansluiten bij de talenten en voorkeuren van alle kinderen. Laat de kinderen het initiatief nemen. Zo kunnen zij zich optimaal ontwikkelen.
 
(Bron: Samenspel op de BSO - Creatieve ontwikkeling. (z.j.). Geraadpleegd van https://www.samenspelopdebso.nl/handleiding/creatieve-ontwikkeling/)