Wat is creativiteit?

Een creatieve leerkracht

Creativiteitsontwikkeling van kinderen

 

Wat zijn creatieve processen

In het creatief proces kan je drie fasen onscheiden. Dit zijn: startfase, divergerende fase en convergerende fase.

 Gro3, business innovatie bureau.(z.j.). Hoe levert goed brainstormen honderden ideeën op? Geraadpleegd op 1
april, 2015, van https://www.gro3.com/sections/info/brainstormen.htm

 


De startfase:
Tijdens de startfase, ga je analyseren wat er gedaan moet worden. Hierbij kijk je naar de opdrachten en wat je nodig hebt. 
Bij de startfase maak je een startformulering. Hierbij denk je na over het probleem en waar het probleem zich voor doet.Ook kijk je concreet naar het doel.

Na de startfase ga je naar de divergerende fase:
Tijdens de divergerende fase brainstorm je naar nieuwe ideeën. Je moet hiervoor niet te kritisch naar jezelf kijken en de ruimte nemen. Het gaat erom dat je er niet vanuit moet gaan dat alle ideeën gelijk boven komen, maar dat je de tijd en ruimte moet nemen om te kunnen fantaseren.

Na de divergerende fase ga je naar de laatste fase: de convergerende fase.
Bij de convergerende fase, kies je uit al je ideeën. Je maakt onderscheid tussen zomaar ideeën en goede ideeën. Bij deze ideeën, kies je welke je gaat gebruiken en hoe je aan het werk gaat. Hierbij gebruik je het creatief denk model (CDM).

Het creatief proces. (2015). Geraadpleegd van https://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/creatief-denken/creatieve-proces.html

Ontwerpen van creatieve lessen

wat is een creatieve leerkracht?

Een creatieve leerkracht is voor iedereen verschillend. De sfeer in de klas is erg bepalend. Niet alleen de knutselwerken aan de muur, maar ook de onderlinge sfeer tussen de leerlingen en de leerkracht.

Een creatieve leerkracht is goed in het bedenken van passende oplossingen. Hij geeft de leerlingen de ruimte om te ontdekken en te experimenteren. Ook is flexibiliteit erg belangrijk. Je moet kunnen inspelen op de vragen of opmerkingen van leerlingen en je moet de leerlingen kunnen volgen. Hierbij is het belangrijk dat je het initiatief van het kind aanmoedigt en daarop doorgaat.

Het is belangrijk dat de creativiteit van de kinderen wordt gestimuleerd door de leerkracht. Dit zou een leerkracht bijvoorbeeld kunnen doen door methode-lessen aan te passen met een  ‘leuke’ oefening tussendoor. Ook de creativiteit in de opdrachten is belangrijk. Laat de kinderen bijvoorbeeld vrij in een knutselopdracht. Dit voorbeeld is type 1 en creativiteit met een kleine c. Het is voor het proces van  de kinderen en het kan in de prullenbak belanden. Wanneer de opdracht voor de maatschappij is, is het type 2. Je hebt ook Creativiteit met de grote C wat inhoud dat het iets groots is.

Als creatieve leerkracht is het vooral belangrijk om bij jezelf te blijven en je niet anders voor te doen.

 

Afsluiting

Zijn er nog vragen? (z.j.) Geraadpleegd van https://www.lekker-slank.com/uploads/images/Gallery/Plaatjes-site/shutterstock_54816703.jpg

Waarom is creativiteit belangrijk voor kinderen?

Creativiteit bij kinderen is belangrijk om zich goed te kunnen ontwikkelen voor de maatchappij van later. Ze leren door creatief te denken de zeven nieuwe skills. Bijvoorbeeld, de kinderen moeten kunnen samenwerken om tot een eindproduct te komen, waarbij creativiteit van belang is. Ook gaat het hier om communicatie. De kinderen leren door samen te werken en creatief te denken, goed te communiceren om dat product tot stand te brengen. 

Het is dan ook erg belangrijk dat de docenten op alle mogelijkheden creativiteit stimuleren. Dit moet in elke klas gebeuren, anders verleren de kinderen het. Wanneer de docenten de creativiteit stimuleren, zullen kinderen dit ook eerder in hun dagelijks leven toepassen. Het is dan belangrijk dat de kinderen creativiteit leren in beeldend, maar ook in het oplossen van problemen. De problemen die zij later voorgeschoteld krijgen, kunnen zij dan met de zeven nieuwe skills oplossen.

Goldbergmachine

In eerste instantie hebben Valerie, Meggie en Mylène samengewerkt aan het bovenstaande onderdeel. Valerie had een pen, Meggie had een emmertje en Mylène had muziekoortjes. 
We hebben er samen een oortjesroller van gemaakt. Dit leek ons het beste idee van Nederland, omdat we ons zo kapot ergerden aan het feit dat oortjes altijd door de war zitten als je muziek wilt luisteren. Ken je dat? Je pakt je oortjes en wilt op dát moment muziek luisteren, maar ze zitten weer eens in de knoop. Vijf minuten en heel wat geduld later, is het toch gelukt om ze uit de knoop te krijgen en pas dan kun je muziek luisteren. Wij hebben nu de ideale oplossing gevonden! 
 
Aan de hand van dit experiment zijn wij ook gaan experimenteren met andere voorwerpen die wij zouden kunnen gebruiken. De opdracht was namelijk dat elk leerteam in de klas een onderdeel van de goldberg machine zou maken, die wij later samen zouden voegen voor een goed werkende goldberg - baan. Voordat we hier aan konden beginnen, zijn wij met ons leerteam verschillend materialen gaan verzamelen; denk aan papieren bekertjes, knikkers, knijpers, karton en kartonnen doosjes etc. Daarna hebben wij ons team opgesplitst. Het ene deel van het team begon met het maken van platformen, omdat wij ook graag in de hoogte wilden werken. Het andere deel van het team begon met het maken van de baan. Hierbij zijn wij gaan experimenteren met verschillende onderdelen en materialen. Na veel experimenteren (en heel veel geduld) zijn wij toch tot een mooi resultaat gekomen. Later hebben wij onze goldbergmachine verbonden met de machines van de andere studenten. 
 
Wat wij lastig vonden aan dit project was het doel. Want wat was het doel? In het begin van het project wisten wij niet goed wat het doel van deze goldbergmachine was. Uiteraard moet je je creativiteit in kunnen zetten en goed kunnen samenwerken, maar was dit het enige doel?
Na lang brainstormen zijn wij er achter gekkomen wat wij zien in de goldbergmachine. De goldbergmachine stelt de levensloop van de mens voor. De baan is de levensloop van de mens en de bal is de mens zelf. De bal moet een hele weg afleggen om zijn doel te bereiken. Ook zal de mens ondertussen veel obstakels tegen komen. Deze moet hij 'overwinnen' om zijn doel te bereiken.
 

De flyer van onze site

Tijdens de laatste les schrijven van dit blok hebben wij een flyer voor de presentatie van onze site gemaakt. op deze flyer konden we onze ontwikeling plaatsen, die wij hebben doorgemaakt tijdens de periode. 

Wij hebben dan ook onze handschriften ontwikkeld. We hebben verschillende soorten schrijftmethoden geleerd en deze hebben wij op de flyer gebruikt. Ook hebben wij verschillende dikte van letters geleerd en ook deze op de flyer toegepast.

Hoe zijn wij te werk gegaan?
We zijn begonnen met de tekst die we erop willen. Wat moest erop om een duidelijk beeld te krijgen waar de flyer over gaat? Daarna zijn we gaan nadenken welke letters we gebruiken en hoe groot alles moet. 

Nadat we de tekst hadden verzonnen, zijn we naar de lay-out gaan kijken. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de titel eruit springt en hoe maken we de randen. We hebben geoefend op kleinere papieren totdat we tevreden waren en toen hebben we hem als eindproduct getekent. 
Toen we alles hadden getekent, konden we gaan schrijven. Iedereen mocht zijn eigen handschrift laten zien, door ieder een paar woorden te schrijven. Hierin zie je het hele proces dat wij hebben meegemaakt terug.

  

Het eind product