Miranka Dekkers

Mijn naam is Miranka Dekkers 21 jaar oud
ik studeer aan de Pabo op Avans Hogeschool breda

Creativiteit is voor mij:

- verschillende instructievormen toepassen tijdens een les
- zorgen dat de stof voor ieder kinder begrijp baar is
- je ben flexibel in het geven van lessen

dit is een greep uit wat ik belangrijk vind van creativiteit maar er is natuurlijk nog veel meer

Creatief proces

Creatieve Halte

Tijdens een les Beeldend heb ik een creatieve halte ingelast door ondersteunend beeld materiaal te gebruiken.
De les ging over de lente en want ze allemaal konden zien in het bos. Ik vertelde wat ik allemaal in het bos had gezien het afgelopen weekend. De kinderen luisterden aandachtig. Toen ik vroeg wat er nog meer te zien was in het bos antwoorde een van de leerlingen een haas.

De dag erna had ik afbeeldingen meegenomen van hazen. deze liet ik zien aan de kinderen ik besprak wat de kenmerken waren van de hazen die ze zagen. Grote oren, korte poten, kraal oogjes, bruin,hoog en ver springen enzovoorts.
hierna liet ik 2 kinderen een tekening maken van een haas.

Deze afbeeldingen heb ik laten zien aan de kinderen:


Dit hebben de kinderen gemaakt:



Creatieve Les

Wat is creativiteit

Bij creativiteit dacht ik aan knutselen en handvaardigheid.Wat je vroeger vooral opschool deed.
Maar aan creativiteit wordt niet alleen verstaan onder handvaardigheid en beeldend. Hoe lessen worden ontworpen en worden gegeven. Daarin speelt creativiteit ook een grote rol


Wat is creatief onderwijs

Als je voorheen aan mij had gevraag wat creatief onderwijs inhield had ik het niet geweten. Aan het begin van deze periode was het begrip creatief onderwijs voor mij nog steeds er onduidelijk, maar naarmate
de periode is verstreken. Heb ik een steeds beter beeld gekregen over creatief onderwijs.

Creatief onderwijs is niet alleen knutsel en handvaardigheids lessen aanbieden, maar ook zorgen dat de lessen voor kinderen aantrekkelijk blijven. Door creatief te zijn in het invullen van je lessen kan je verschillende werkvormen gebruiken. Die de kinderen steeds op andere gebieden stimuleren.

Door gebruik van filmpjes, foto's, plattegronden en voorbeelden maak je het beeld voor de kinderen tastbaar. Ze lezen dan niet alleen de theorie maar zien het ook nog eens. Zo blijft de stof beter hangen. En kinderen kunnen er zelf ook mee aan de slag gaan.

Creatief onderwijs is ook dat je gebruik moet maken van multimedia. De kinderen groeien er nu mee op en zo kun je ze op een verantwoorde manier met de multimedia laten omgaan. Hierdoor leren ze bepaalde technieken die in het dagelijks leven ook van belang kunnen zijn. Tevens zijn multimedia niet meer weg te denken uit een huishouden dus kan het ook als een goed studie hulpmiddel worden ingezet.


Ben ik zelf creatief:

Tijdens de inleiding van het eerste college dacht ik oh nee. Ik ben helemaal niet creatief. Ik hou niet van tekenen, knutselen,schilderen, kleien en dat soort dingen. Dus daarin ben ik niet creatief, maar iedereen heeft wel iets creatiefs in zich.

Tijdens mijn hobby's zumba, fitness en zwemen ben ik creatief. Bij zumba zorg ik ervoor dat als ik een verkeerd pasje maak ik deze op een creatieve wijze verdoezel. Dit is ook creativiteit.

Tijdens zwemen en fitness zorg ik ervoor dat ik mezelf steeds opnieuw uitdaag doormiddel van circuits, nieuwe oefeningen of door steeds sneller te willen. Hierin ben ik dus ook creatief.

Misschien ben ik dan wel niet zo creatief op beelden niveau, maar in andere dingen ben ik zeker creatief. Dit kan ik ook gebruiken tijdens de voorbereiding op mijn lessen en om ze zo creatief mogelijk en toch leuk te maken