De 4 Heemskinderen

Hallo, 

Wij zijn drie studenten die op de 4 Heemskinderen in Etten-Leur stage lopen.
De 4 Heemskinderen is een katholieke basisschool.

Deze school doet heel veel aan creativiteit. Ze vinden het dan ook van groot belang dat de kinderen zich ontwikkelen in hun creativiteit. Iedere leerkracht doet dit  op een andere manier, waardoor de kinderen zelf ook kunnen kijken wat ij het leukste vinden.

Omdat de school zich richt op creativiteit van de kinderen is  deze school een goede stageplek. Zij kunnen ons helpen in het ontwikkelen van ons creatief proces. Doordat zij zelf veel creativiteit in de lessen toepassen, doen wij hier veel ervaringen mee op. En zo krijgen wij veel ideeën voor wat wij in onze lessen kunnen gebruiken.

 

Creatieve leerkracht

Voor ons onderzoek naar de creatiefste leerkracht zijn wij bij leerkrachten uit
verschillende groepen langs geweest en hebben wij gevraagd wie zij de
creatiefste leerkracht op school vinden. Daar kwamen een aantal verschillende leerkrachten
uit, maar twee leerkrachten staken er met kop en schouders bovenuit. Allebei
zijn ze op hun eigen manier creatief, de een meer op het beeldende gebied en de
ander op het gebied van lessen ontwerpen. Daarom hebben wij besloten om allebei
de leerkrachten te kiezen als 'creatiefste leerkracht'.

Clemy

Clemy is leerkracht van groep 1 / 2, en buiten school is zij ook nog kunstenares.
Waardoor zij hele leuke dingen kan verzinnen en maken samen met haar
leerlingen. Zij is gekozen door de andere leerkrachten omdat zij altijd veel leuke en creatieve ideeën
heeft voor opdrachten die ze met de leerlingen uit kunnen voeren.

Doordat ze een kunstenares is, ziet zij snel de creativiteit van de leerlingen, ze kan daar
goed op inspelen en stimuleren door daar opdrachten bij te verzinnen. Zij
ontwerpt opdrachten waar de leerlingen op hun eigen niveau aan kunnen werken,
zo daagt ze de hele creatieve leerlingen uit om daar helemaal hun creativiteit
op los te laten.  Ook maakt ze gebruik
van allerlei materialen dit om de kinderen kennis te laten maken met allerlei
soorten materialen en wat je ermee kan.

Wat wij heel sterk aan haar vinden, is dat zij leuke opdrachten kan verzinnen voor alle
leeftijden waardoor je het maximale uit iedere leerling kunt halen. Ook is zei
creatief in de werkvormen om ook de verlegen kinderen te prikkelen.

Jennifer

Jennifer is leerkracht van groep 8, waar je natuurlijk veel lesstof hebt voor de leerlingen
die, als je het niet op een leuke manier brengt, heel saai kunnen zijn. Zij
heeft daar veel leuke en creatieve dingen op bedacht om het zo leuk mogelijk te
maken voor de leerlingen. Dit vinden wij erg belangrijk in een leerkracht.

Zij is gekozen door de andere leerkrachten, omdat zij aan al haar lessen haar eigen
draai geeft. Als andere leerkrachten niet weten hoe ze een les leuk kunnen
invullen, weet zij altijd wel iets leuks te bedenken.

In haar lessen gebruikt ze ook dingen uit de actualiteit, zo zien de leerlingen de
relatie tussen de lessen en waar ze dat dan voor nodig hebben. Daarvoor
gebruikt ze filmpjes, artikelen en foto's zodat de leerlingen daar een
duidelijk beeld bij krijgen. Doordat in groep 8 de niveaus erg uit elkaar
liggen, past zij haar lessen aan, zodat alle leerlingen op hun eigen niveau
kunnen werken en daar dan begeleiding in krijgen.

Wat wij heel sterk aan haar vinden is dat ze altijd alle leerlingen weet te boeien met haar
lessen en daardoor nemen alle leerlingen de informatie die zij wil overbrengen aan.
En dan zijn het hele productieve lessen.

 

Kunst

Musea en tentoonstellingen
De kinderen van debovenbouw bezoeken af en toe een musea. Dit kan van alles zijn. Van kunst tot
scheepsmusea. groep 3 is laatst naar de bibliotheek gegaan en daar hebben ze naar een voorstelling
bekeken. Na deze voorstelling hebben zij een gastles gekregen waarbij zij gingen
knutselen. De voorstelling ging over een gestalte waarvan niet duidelijk werd
hoe hij er nou precies uit zag. Tijdens de gastles moesten de kinderen gaan
nadenken over hoe hij eruit zag en dit gingen zij dan knutselen. Tijdens deze
gastles kregen ze een PowerPoint presentatie waarin verschillende
kunstvoorwerpen en schilderijen bekeken werden. Hierin werden verschillende
vormen van ogen, neuzen etc getoond.

Ook gaan de kinderen uit groep drie naar het vogelmuseum op de Leur. Hier gaan zij van
alles bekijken en daarna gaan zij naar de westerpolderplas om vogels te
bekijken.

Er wordt dus van alles aan musea en tentoonstellingen gedaan. De docenten hebben een boekje
over kunst en cultuuraanbod en hieruit mogen zij kiezen wat ze doen en waar ze
met de klas heengaan. Zo wordt het gestimuleerd om met de kinderen naar kunst
te kijken.

Crea
Ook zijn ze verplicht om 4 lessen crea te doen uit de methode. Dit gebeurt naast hun eigen
crea opdrachten. Bij de lessen uit de methode wordt er goed gekeken naar de
kerndoelen die de kinderen moeten behalen. Verder kiezen de docenten zelf wat
er wordt geknutseld en waar de opdrachten over gaat. De docenten letten ook op
de kerndoelen, alleen geven ze hier hun eigen invulling aan.

 
Crea middagen
Bij de kleutersvindt een paar keer per jaar een crea-middag plaats. Hier gaan ze dan de hele
middag knutselen over een onderwerp. Alle kleuterklassen doen dit dan tegelijk.
Er wordt dan hulp ingeschakeld van ouders. Er worden dan verschillende werkjes
gedaan en de kinderen gaan dan alle werkjes af.

Crea projecten
Een keer in de vier jaar vindt er een creaproject plaats. Alle klassen werken dan aan een thema.
Dit doen zij een week lang. Het project wordt aan het niveau van de kinderen
aangepast. Hiermee wordt bedoeld dat de kinderen van groep 8 dieper op het
onderwerp ingaan dan groep 1/2. Na een paar weken vindt
een avond plaats waarbij de ouders mogen kijken naar de knutselwerken van de
kinderen.

Tentoonstelling kunst

de ontwikkeling van creativiteit bij de kinderen

Ieder kind is creatief. De een houdt meer van knutselen en de ander meer van verhalen schrijven. 
 
De ontwikkeling van creativiteit bij kinderen begint al vroeg. Thuis spelen de kinderen met materialen en op school wordt dit vergroot met buitenspelen.
Buitenspelen helpt mee aan de ontwikkeling van de creativiteit bij kinderen. Losse materialen werken hierbij. De kinderen kunnen met deze materialen van alles doen. Zo heb je het voorbeeld van stenen. De ene bouwt een huis,de ander bouwt een muurtje. Naarmate de kinderen ouder woren komen er andere verschijnselen van het spelen met losse materialen. Hierin zie je ontwikkeling.
 
Een voorbeeld is bij kinderen in arme landen. Zij hebben geen standaard speelgoed zoals speeltoestellen. Als zij losse materialen hebben, maken ze hier hun eigen speelgoed van. Dit is echte creativiteit.
 
Niet alleen de school is een belangrijke omgeving waar de kinderen hun creativiteit ontwikkelen. Dit gebeurt ook thuis.Het is dan ook belangrijk dat de ouders de kinderen stimuleren om creatief bezig te zijn. Ook hier geldt dit niet alleen voor knutselen, maar ook met buitenspelen etc. Wanneer de ouders hun interesse tonen voor iets wat het kind interessant vindt, zal het kind hiermee doorgaan. Ouders spelen dan ook een grote rol.
 
Bij het ontwikkelen van  creativiteit gaat het erom dat je manieren verzint om 'problemen'op te lossen. Door het te proberen leer je dit. Het is dan ook belangrijk dat je dit blijft oefenen. Hierdoor zal de ontwikkeling verder gaan.
 

 

Wat vraagt creativiteitsontwikkeling van leerkrachten?

Je merkt dat hoe ouder leerlingen worden hoe minder ze gestimuleerd worden om creatief te denken. Leerkrachten houden zich aan de methode en wijken daar niet vanaf. Op de middelbare school krijgen de leerlingen af en toe handvaardigheid, maar op andere gebieden kunnen ze zich dan niet hun creativiteit verder ontwikkelen.

Daarom is het nodig dat leerkrachten meer moeite moeten doen om de leerlingen te blijven stimuleren in het creatieve denk proces. En daar omheen dus lessen te bedenken waar creativiteit optimaal in benut wordt. Zowel met opdrachten en vraagstellingen (waarbij ze gebruik maken van ‘problem finding’ en ‘problem solving’), als met beeldende lessen waar ook veel creativiteitsbevorderende factoren in zitten op het gebied van ontwikkelen van creativiteit uiten. Dat leren ze het beste door dat op een actieve manier te doen en in verschillende werkvormen tijdens de les, ze laten samenwerken maar ook opdrachten zelfstandig om ook zo hun individuele vaardigheden te kunnen ontwikkelen. En te zorgen dat de leerlingen enkele onderdelen van de 9 stappen van creativiteit doorlopen, zo kunnen de leerlingen optimaal functioneren binnen het creatieve proces. Daarvoor moet een leerkracht vindingrijk en fantasierijk zijn, om de leerlingen daar nieuwsgierig naar te maken. 

Creatieve processen

Creatieve processen zijn processen die plaats vinden nadat er een probleemstelling is geformuleerd, en hier op zoek moet worden gegaan naar een oplossing.
Door de probleemstelling wordt er een creatief proces opgang gebracht omdat er naar een oplossing gezocht moet worden dit kan van alles zijn.

Eerst kan er over de mogelijke oplossingen gebrainstormd worden. dit kan op verschillende manieren zoals; foto's, mindmap, collage, schetsen schrijven, enz.
Er komen uit de brainstorm verschillende idee. Er word opzoek gegaan naar het beste idee en deze gaat men vervolgens onderzoeken.

Door te gaan onderzoeken welk materiaal het best bij het idee past, en hoe je het idee het beste vorm kan geven dit doe je doormiddel van proef producten. door deze proefproducten krijg je een beter beeld over het eind product. Op basis van de proef producten kies je de benodigdheden voor het eindproduct. 

Na het onderzoeken en expirimenteren ga je het eindproduct maken dit is een onderneming. hierin verwerk je je idee doormiddel van verschillend gebruik van materiaal waarmee je hebt geexpirimenteerd.

Door tijdens een creatief proces steeds te divergeren en daarna te convergeren krijg je een breed beeld omtrent oplossingsgericht denken. Dit is belangrijk omdat je dit tijdens je loopbaan veel nodig zult hebben.


Bronnen

Amber van der Poel

 
A    Amber de Zwart
 
  • Bode, J. de, & Nijman, L. (2014). Hoe bedenk je het?!. Bussum, Nederland: Coutinho.
  • Symbio6, M. R. (z.j.). Creatief proces. Geraadpleegd van https://www.creatiefdenken.com/creatief-proces.php
  • Kennisnet. (z.j.). Creativiteit. Geraadpleegd van https://www.kennisnet.nl/themas/21st-century-skills/vaardigheden/creativiteit/
  • Jong, L. de. (z.j.). Creativiteitsontwikkeling binnen het onderwijs. Geraadpleegd van https://www.cultuurplein.nl/sites/default/files/04__avans_derde_tranche_onderzoek_creativiteitsontwikkeling.pdf
  • Onna, J. van, & Jacobse, A. (z.j.). Laat maar zien [Boek]. Geraadpleegd van Noordhoff Uitgevers B.V.

Bronnen

Miranka Dekkers